Update: gewicht en Bikini Body Guide

Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik nog een update gaf omtrent mijn gewicht. Zoals de meesten onder jullie wel weten sukkel ik al een hele tijd met overgewicht en ik wil het nu eindelijk eens fatsoenlijk aanpakken. Doordat ik zo’n verschrikkelijk slechte conditie heb/had is het voor mij niet makkelijk om fitnessprogramma’s te volgen. Inmiddels begint het toch stilaan te lukken dus leek het me het ideale moment om eens een update te geven, ook rond het Bikini Body Guide programma.

3fd795ffbe209b85e246dbd320ee589d

Mijn situatie nu
Op dit moment zit ik nog steeds met een overgewicht van 8kg. Dat klinkt op zich niet zo heel veel maar voor iemand van mijn lengte (1m53) is dat best veel. Iedere kilo kun je meteen terugzien op mijn lichaam en het heeft voor mijn gezondheid ook alleen maar negatieve gevolgen. Nu het warmer wordt zweet ik mijzelf te pletter, 23°C voelt bij mij precies aan als 35°C. Zeker geen gezonde en fijne situatie dus! Ook heb ik last van lymfeoedemen en door mijn overgewicht wordt dat alleen maar erger.

De ideale situatie
Ik weet dat ik nooit een volledig strak lichaam zal hebben maar ik wil nu vooraf af van die vreselijke ongemakken. Ik wil lekker naar buiten kunnen zonder meteen te oververhitten. Ik wil gewoon kunnen wandelen en genieten van citytrips zonder dat mijn dijen schuren en vooral zonder dat mijn enkels gigantisch hard opzwellen. Om een gezond BMI (25) te hebben moet ik dus iets van een 7 kg kwijt maar voor een écht goed gewicht zou ik rond de 10 kg moeten verliezen.

img_5616

Wat ik origineel wou doen
Iedereen is hoteldebotel gek op Bikini Body Guide van Kayla Itsines. Ik schreef hier eerder al eens een artikel over en ik was dus van plan om het programma mee te volgen. Helaas pindakaas is dat faliekant afgelopen: het lukte mij namelijk écht niet. Tegenwoordig zit er een pre-training bij BBG en die is zelfs al zó zwaar dat het niet eens mogelijk is om de oefeningen te doen. Het is ook niet van een verkeerde mindset, het lukt gewoon écht niet. Ik ben 2 keer flauwgevallen en heb mijn pols ook gewoon 2 keer verstuikt dus een verkeerde mindset is het zeker niet. “Mind over body”, allemaal goed en wel tot je in het ziekenhuis belandt.

Sport nu
Voor mij is het dus extra lastig om af te vallen. Ik heb amper spiermassa, bijna geen conditie en ook nog eens een suikerverslaving. Bijna ieder fitnessprogramma voor beginners is te zwaar. Ik sta nu gewoon 3 keer per week 40 minuten op de crosstrainer als cardio en merk dat dat toch wel veel doet. Op 2 weken tijd ben ik 2,5 kg verloren en dat vind ik best een goed resultaat! Mijn benen zijn ook al wat gespierder geworden door de crosstrainer en mijn conditie is er lichtjes op vooruit gegaan.

38a4403abd8917450c2c3563c3344301

Voeding nu
Een suikerverslaving hebben is hard want als je probeert af te kicken krijg je ook spontaan last van migraine, slapeloosheid, constant honger, … Toch krijg ik ze steeds beter onder controle. Ik heb al mijn frisdrank verwisseld voor vers appelsap. Geen appelsap van bij de supermarkt maar appelsap van bij de fruitboer, zonder enige toegevoegde suikers of parabenen. Super lekker en ik hoef tenminste niet de hele dag water te drinken. Ik kan het zeker iedereen aanraden! Ook hou ik mijn suikerverslaving in bedwang door goede suikers te eten zoals aardbeien, banaan, … ik heb zelfs mijn eigen pineberries geplant!

Mijn eetpatroon heb ik niet gigantisch aangepast omdat ik nog steeds thuis woon en gewoon moet eten wat de pot schaft. Wat ik wél doe is het aanpassen van mijn porties. Geen eten meer bijnemen zodra mijn bord leeg is, betere verhoudingen tussen vlees & groenten, … Ook snoep ik bijna niet meer en dat toch ook best veel.

Sportkleding

Een leuke extra motivatie is het kopen van een nieuwe sportoutfit. Bij sportkleding.com kun je terecht voor een nieuwe sportgarderobe, zo heb je gelijk meer zin om te gaan sporten.

10809006_816613675058078_1538041740_n

Bron: @candyfitjourney op Instagram

Mijn transformatie gaat dus iets trager dan bij alle mensen die Bikini Body Guide doen. Ik ga over 12 weken geen superstrakke buik hebben maar ik ga misschien wel kunnen zeggen dat ik mijn suikerverslaving overwonnen heb én dat ik me gezonder in mijn vel voel. Dat bikinilijf kan nog wel even wachten, ik wil gewoon van de zon kunnen genieten! πŸ˜‰

Hoe hou jij je gewicht onder controle? Heb je workout tips? 

Share:

7 Comments

  1. brenda
    May 11, 2015 / 6:21 am

    Ik vind het hartstikke goed en knap dat je zo doorzet, jij komt er wel hoor! Ik ga zelf vanaf morgen op dieet omdat ik me niet meer zo lekker in mijn vel vind zitten, dat vind ik het belangrijkste, een strak lichaam is wel leuk maar je moet je gewoon lekker voelen toch? Succes meis!

  2. beautifulday4makeup
    May 11, 2015 / 7:55 am

    Wauw, lief dat je dit schrijft. Ik vind dit voor mezelf toch altijd wel wat confronterend

  3. Lisa
    May 11, 2015 / 7:05 am

    Echt super veel respect dat je het toch telkens weer doorzet! Echt gewoon balen dat al die andere dingen niet lukken en dat je toch gewoon door gaat en op zoek gaat naar dingen die je wel kunt doen! Heel veel succes! Je kunt het !

  4. May 11, 2015 / 3:01 pm

    ik denk dat je echt al heel trots mag zijn! Blijven volhouden!

  5. beauties
    May 11, 2015 / 7:39 pm

    ik ben van plan om binnenkort te beginnen met fitness πŸ™‚

  6. May 11, 2015 / 7:10 pm

    Je ziet echt veel verschil hoor! Ik snap ook best dat je de workouts niet vol kan houden, ik snap soms ook niet dat mensen zo enthousiast kunnen worden :’) ik vind het echt afzien! Veel succes πŸ™‚

  7. Jana
    May 12, 2015 / 4:06 pm

    2,5 kg op 2 weken is echt goed hoor! Ik had het programma van de BBB eens bekeken (niet per se om af te vallen maar om iets aan mijn conditie te doen en alles wat strakker te maken) maar ik zou het echt niet kunnen volhouden. Het is veel te veel. Volgens mij ben je echt goed bezig! Veel succes nog!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Looking for Something?