Beautytalk #10: waarom sla jij een merk over?

In de Beautytalk rubriek haal ik iedere keer een stelling of onderwerp aan waarover ik met jullie wil discussiëren. Dit keer wil ik het eens graag hebben over de aantrekkelijkheid van merken. Je ziet tegenwoordig veel dezelfde merken voorbij komen op social media (Morphe, Anastasia Beverly Hills, Becca, …) en andere merken zoals MAC en NYX zie je dan weer veel minder dan vroeger. Dus nu is mijn vraag aan jullie: waarom sla jij een merk over?

Dit is een vraag waar ik al een aantal dagen mijn hoofd over breek. Ik zie het via social media vaak gebeuren dat meerdere merken zwaar gehyped worden door bloggers, Youtubers en andere influencers. Andere merken verdwijnen dan weer volledig op de achtergrond en sommige merken worden zelfs helemaal nooit populair. Waarom is dat dan precies?

Als ik voor mijzelf spreek dan kan ik zeggen dat er veel merken zijn die mij niet aanspreken. Meestal ligt dat aan een oorzaak: ik vind het merk gewoon saai. Voor mij hoeft een make-upmerk niet super innoverend of speciaal te zijn maar een beetje nieuwigheid mag natuurlijk wel.

Bij de drogist skip ik vaak merken zoals L’Oréal, Max Factor en vroeger ook Gosh. Ik ga dan veel liever voor iets zoals I Heart Makeup met hun speciale chocoladeverpakkingen (ook al zijn het ‘dupes’ van Too Faced). Of neem nu Essence en Catrice die iedere maand met een gloednieuwe collectie met speciaal thema uitkomen.

Als ik dan kijk naar high end merken, dan skip ik voornamelijk de typische parfumeriemerken. Ik koop zelden make-up van Dior, Guerlain of Chanel omdat ik hun limited edition collecties en vaste assortiment zó verschrikkelijk saai vind. Het lijkt wel alsof ze totaal niet meegaan met de tijd. Yves Saint Laurent gebruik ik dan wel weer graag aangezien zij, in mijn ogen, wel leuke en innovatieve limited editions lanceren.

Qua high end merken ga ik dan veel liever voor van die typische ‘Sephora merken’. Denk dan aan Benefit, Urban Decay, Too Faced en dat soort merken. Ze liggen qua prijs redelijk dicht bij de klassieke parfumeriemerken maar innoveren veel meer en hun verpakkingen spreken me ook meer aan. Dit zou natuurlijk ook goed aan mijn leeftijd kunnen liggen aangezien Dior en Chanel toch wat ‘oudere’ merken zijn en Benefit en Urban Decay iets jonger qua doelgroep.

En nu vroeg ik me dus af: wat zorgt er bij jou voor dat je een merk voorbij gaat? Kijk je voornamelijk naar de verpakkingen? Kies je graag voor een innoverend product? Spreken juist limited editions je aan of hou je liever van een rustige permanente collectie waarbij je alles vindt wat je zoekt? Ik ben heel benieuwd dus laat je mening maar los in de comments! Vergeet ook zeker niet te vermelden welke merken jij het vaakst overslaat en welke merken je daar tegenover verkiest.

Share:

11 Comments

  1. Jouvence
    December 12, 2017 / 12:16 pm

    Ik kijk vooral naar de prijs-kwaliteit verhouding en of er inderdaad limited editions zijn of iets aparts wordt gedaan met de verpakkingen. De merken zoals Chanel, Dior, etc. vind ik gewoonweg te duur. Zelf spreekt Makeup Revolution mij op het moment erg aan, omdat ik de prijs-kwaliteit verhouding hiervan ontzettend goed vindt.

  2. Flo
    December 12, 2017 / 12:17 pm

    Voor mij ligt het aan innovatie, verpakking, maar uiteindelijk vooral aan de “reputatie” van het merk. Als een merk bekend staat om slecht omgaan met hun klanten, dan heb ik geen zin om iets bij hen te kopen. Ook koop ik liever alleen van merken die niet op dieren testen.

  3. Annette
    December 12, 2017 / 1:17 pm

    Ik probeer graag nieuwe dingen uit dus daar ben ik wel gevoelige voor. Wel fijn als je blogs leest is dat je soms al weet dat een product niet zo fijn is of niet goed gepigmenteerd. Dat scheelt toch weer een miskoop.

  4. December 12, 2017 / 1:45 pm

    Ik kijk voornamelijk naar de prijs kwaliteit. Ook woon ik maar in een dorpje en ga ik niet special naar de grote stad als ik iets van makeup nodig heb. Daarom dat ik zelf voornamelijk in het kruidvat makeup koop. Maar als ik dan eens passer voorbij een nyx winkel ga ik er wel binnen. Maar ik heb er gewoon niet echt veel van omdat ik er niet zo vaak kom. Dus sommige merken laat ik niet echt links liggen. Maar voor mij als ik iets nodig heb is het kruidvat gewoon het snelste en dan kijk ik meestal naar prijs kwaliteit. Alhoewel als de verpakking van een tijdelijke editie geweldig is durf ik daar ook wel eens voor te gaan! 😉

  5. Dana
    December 12, 2017 / 1:57 pm

    Ik kijk meestal naar prijs-kwaliteit verhouding, maar ook hun assortiment. Zitten er dingen bij die echt uit springen qua kwaliteit, hebben ze een aantrekkelijke verpakking. Heel vaak bij Dior en Chanel zie ik dezelfde kleuren oid voorbij komen waarvan ik denk: goh Essence heeft die kleuren ook maar de prijs ligt wel 75% lager bijvoorbeeld.

  6. December 12, 2017 / 6:01 pm

    De prijs is voor mij een groot ding (ik wil niet teveel uitgeven als je ook top merken als Catrice hebt), ik hou van een mooie verpakking en ik sla merken over als ze nog op dieren testen. Grappig inderdaad hoe de hypes om merken zo kan wisselen… ik ben redelijk loyaal aan mijn merken eigenlijk haha. xx

  7. Luna
    December 12, 2017 / 8:14 pm

    Bijzonder hoe verschillend smaak kan zijn 🙂 Ik vind persoonlijk Chanel wel een mooi werk, misschien dat de kleuren voor andere mensen saai zijn, of dat je denkt dat het niet innoverend is, maar ik zie het meer als klassiek en tijdloos. Ik zweer het bij de mascara’s van Chanel, heb er talloze gebruikt, maar kom altijd terug op Le Volume van Chanel.

    Merken die ik skip zijn W7, Essence, Saffron en huismerk Douglas. Essence vind ik weer meer bij de jongere generatie passen. Ik vind het meisjes make up. W7, Saffron en Douglas vind ik het allemaal net niet. Bij Max Factor heb ik dan weer wel het “oma-gevoel”, maar dat komt misschien een beetje omdat mijn grootmoeder Max Factor gebruikt en ik veel oudere dames bij dat schap zie staan. Begrijpelijk, want Max Factor is er al héél lang en was vroeger zelfs high end. Maar goed, het blijft persoonlijk natuurlijk 🙂

  8. December 12, 2017 / 9:55 pm

    Ik sla merken over die dure producten verkopen. Ik gebruik zelf namelijk niet heel vaak make-up, dus dan vind ik het zonde als een mascara van 30 euro na een paar keer gebruiken niet meer goed is 🙂 Ik ben echter wel gek op highlighters en gelukkig zijn er flink wat budgetmerken die hele mooie in het assortiment hebben.

  9. Nienke
    December 13, 2017 / 3:12 pm

    Wat een leuke beautyvraag! Ik kijk eerst altijd of het merk dierproefvrij is, om die reden gebruik ik dus bijvoorbeeld niks van MAC. Het maakt mij ook meestal niet zoveel uit als dat product dan wel mega geliefd is bij bloggers, bij mij komt het er dan niet in. Daarnaast vind ik verpakkingen en prijzen ook wel een ding. Zo zijn bepaalde oogschaduwpalettes heel erg mooi, maar staan ze er om bekend poederig en minder pigment te hebben. Dan heb ik liever een Morphe palette die lelijk van de buitenkant is, maar wel awesome kwaliteit heeft. Het is vaak even afwegen om niet een miskoop te doen.

  10. December 20, 2017 / 5:29 pm

    Het ligt er bij mij een beetje aan. Als ik lees dat een product fijn is dan ben ik ook sneller geneigd om iets te kopen.
    Catrice en Essence heb ik niet zo’n goede ervaring mee, dus die merken sla ik tegenwoordig over.

  11. Christine
    January 4, 2018 / 2:32 pm

    Ik ga niet snel voor hele speciale dingen, eerder voor iets dat ik vaak zou gebruiken, ook als het niet cruelty free is slaag ik het nu over!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Looking for Something?