Blogtips: broken links

Ik blog inmiddels al bijna zeven jaar nonstop dus ik heb hier en daar gelukkig wel wat opgestoken. Deze dingen wil ik daarom graag met jullie delen! Een van de zaken die vaak over het hoofd worden gezien zijn gebroken links. Dit kan zeer nadelig zijn voor je lezers én ook voor je SEO. In dit artikel vertel ik daarom graag hoe je deze links kunt vinden en wat je eraan kunt doen.

Als blogger wil je natuurlijk dat mensen zo lang mogelijk op je blog blijven hangen. Logisch ook want je steekt veel tijd en moeite in het schrijven van artikels, je wilt dus ook dat mensen die artikels lezen. Ook voor je SEO aka vindbaarheid in Google is het beter als mensen lang blijven hangen. Hoe sneller mensen weer van je website vertrekken, hoe slechter dit is voor je SEO. Het zit namelijk zo: Google denkt dat een goede website mensen langer kan boeien. Als mensen bijna gelijk weer bij jou vertrekken, dan denkt Google dat jouw kwaliteit niet goed genoeg is. Daardoor gaat Google je ook niet hoog laten scoren in de zoekresultaten.

Voor je pageviews is het ook beter als mensen blijven doorklikken. Als mensen slechts 1 artikel openen en wegklikken telt dat maar 1 keertje mee. Moesten mensen meerdere pagina’s bezoeken telt dat telkens weer als een aparte pageview. Dit is niet alleen voor jou als blogger mooi meegenomen maar ook voor eventuele bedrijven die willen samenwerken.

Een goede manier om mensen langer op je blog te houden is het gebruiken van interne links. Een voorbeeld: Je schreef in januari al eens eerder een review over een MAC foundation. In maart wil je een artikel schrijven over jouw favoriete foundations. In dit artikel kan je dan weer doorlinken naar de originele review. Hierdoor gaan mensen die benieuwd zijn naar de MAC foundation doorklikken naar het vorige artikel, dat ze misschien nog niet eerder gelezen hadden. Resultaat: mensen blijven langer hangen (goed voor Google!), je hebt meer pageviews én je verschaft je lezers ook gewoon meer informatie. De ideale win-win situatie dus!

Buiten interne links zijn externe links ook belangrijk voor het gemak van je lezer. Als jij een review schrijft wil je het je lezers natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken om het product in kwestie zelf te bekijken. Dit is het makkelijkst op te lossen door naar de website van het merk te verwijzen.

Als je al een langere tijd blogt kan het dus zijn dat al deze linkjes niet meer up to date zijn. Hier en daar heb je misschien een artikel veranderd of je hebt de titel aangepast, waardoor de links niet meer kloppen. Bij externe links gebeurt het ook redelijk vaak dat ze niet meer werken. Veel websites veranderen hun URL of gaan gewoon volledig uit de lucht.

Dit kan dus zeer nadelig voor jou zijn! Bij interne links is het namelijk zo dat het echt wel slecht is voor je SEO. Bij externe links is het dan weer super irritant aangezien je lezers hopen dat je ze verder helpt maar ze komen dan op een incorrecte pagina uit. Soms komen ze zelfs op een super dodgy website uit nadat de originele website verdwenen is. Het zou niet de eerste keer zijn dat het domein van een make-up winkel opgekocht is door een Chinese “KOOP UW NIKE’S HIER AAN -80%” website. Naar zo’n websites wil je jouw trouwe lezers gewoon niet verwijzen. Je lezers willen naar de juiste pagina verwezen worden. Time is money dus je moet het iedereen zo makkelijk mogelijk maken!

LEES OOK: Blogtips – spam tegengaan

Als je al enkele jaren blogt heb je waarschijnlijk VEEL links geplaatst, die kun je écht niet allemaal manueel nakijken. Daarom heb ik een zeer goede oplossing! Via Brokenlinkcheck.com kun je namelijk heel makkelijk alle gebroken links terugvinden. Zowel interne als externe links worden allemaal opgenomen in de lijst. In deze lijst staat ook gelijk op welke pagina deze link zich bevindt, waardoor je het heel gemakkelijk kunt corrigeren.

Let wel op: ook de comments worden meegenomen in deze lijst. In bijna alle gevallen zijn de comments no follow links, die dus geen invloed hebben op de zoekresultaten van Google. Vaak staan deze comments ook in oude artikels. Bijna niemand gaat op een blog link van 2012 klikken dus deze broken links hebben weinig tot geen invloed op je website. Laat deze dus gerust staan en blijf er gewoon af. Het heeft geen nut om deze aan te passen of te verwijderen.

Het is dus zeker de moeite waard om je hele blog eens af te gaan. Zowel voor Google als voor het gemak voor je lezers is het het best als alle links gewoon functioneren. Het kost misschien even tijd maar het is echt wel optimaal om het eens in de zoveel tijd te doen.

Kijk je je eigen links geregeld na?

Share:

1 Comment

  1. March 20, 2018 / 10:24 am

    Daar was ik zelf helemaal niet van op de hoogte! Ik heb meteen die broken link checker even in gang gezet! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Looking for Something?