Blogtips: Meer bezoekers via Pinterest

Een aantal jaar geleden schreef ik al eens een artikel over Pinterest gebruiken voor je blog. Inmiddels is het online landschap zo hard veranderd en ook social media staat niet stil. Pinterest is tegenwoordig ook meer een zoekmachine dan een sociaal medium dus het werd dringend tijd voor een nieuw artikel. In dit artikel wil ik jullie namelijk vertellen hoe je meer bezoekers via Pinterest kunt krijgen. En als ik zeg meer… Dan bedoel ik ook echt véél meer! Kijk je mee?

Lookfantastic Advent Calendar

Hoe werkt Pinterest?

Veel mensen aanzien Pinterest nog steeds als een social media kanaal maar dat is het tegenwoordig echt niet meer. Pinterest is veel meer dan gewoon een website met mooie plaatjes. Mensen gebruiken het medium als ze effectief op zoek zijn naar iets, net zoals ze Google zouden gebruiken. Een nieuwe haarkleur, DIY projecten, make-up looks, … Er wordt werkelijk naar vanalles gezocht op Pinterest. Tegenwoordig is het zelfs zo dat als je via Google zoekt, Google je voor veel zaken zelfs doorstuurt naar Pinterest.

Pinterest laat op hun frontpage ook voornamelijk berichten zien die relevant voor jou zijn. Dit algoritme doet dus heel sterk denken aan Facebook en Instagram, alleen krijg je op Pinterest ook foto’s te zien van mensen en borden die je NIET volgt. Het is dus heel belangrijk om je foto’s zo vindbaar mogelijk te maken, zodat meer mensen ze te zien krijgen.

Waarom zou je Pinterest gebruiken voor je blog?

Omdat je Pinterest dus als een tweede soort Google moet zien. Via Pinterest kun je echt veel mensen naar je blog verwijzen, mits je het dus behandeld als een zoekmachine. Doordat je foto’s ook getoond worden aan mensen die je niet volgen kun je een grote massa mensen bereiken. Sinds ik meer bezig ben met Pinterest zie ik mijn dagelijkse hoeveelheid bezoekers echt énorm stijgen. Dit is een goed voorbeeld van hoeveel bezoekers ik via Pinterest mag ontvangen:

Meer bezoekers via Pinterest

Hoe meer bezoekers via Pinterest krijgen:

Allemaal goed en wel maar hoe begin je er nu aan en wat zijn de ‘regels’? Wel, allereerst houdt Pinterest ervan om actieve gebruikers te belonen. Mensen die veel tijd spenderen op het medium krijgen dus voorrang. Je zorgt er dus best voor dat je zelf zoveel mogelijk probeert te pinnen. Je kunt dit handmatig doen of automatiseren via (betalende) tools zoals Tailwind. Pinterest houdt alleen niet zo van spammers die alleen hun eigen content delen. Over het algemeen wordt de ratio 80-20 aangehouden, waarbij je dus 80% van anderen pint en 20% vanaf je eigen website.

Ik vertelde in het vorige artikel ook al kort iets over groupboards. In deze boards ben je een contributor, meestal dus samen met andere mensen. Dit wil zeggen dat meerdere mensen op hetzelfde bord kunnen pinnen waardoor je pins dus ook zichtbaar zullen worden voor meerdere mensen. Dit is nog steeds een zeer sterke en goede strategie. Toch mag je ook je eigen persoonlijke boards zeker niet vergeten! Tegenwoordig geeft Pinterest voorrang aan persoonlijke boards. Pin dus naar zowel groupboards als persoonlijke boards.

SEO en Pinterest

Maar hoe zorg je er dan precies voor dat mensen die je niet volgen je pins te zien krijgen? Door SEO (Search Engine Optimization) toe te passen. SEO is er voor zorgen dat zoekmachines je content beter kunnen ontleden en begrijpen. Op je website doe je dat bv. door een artikel over een krultang te schrijven en dan het woord ‘krultang’ vaker terug te laten komen. Zo kun je aan Google (of andere zoekmachines) laten weten dat je artikel over krultangen gaat.

Op Pinterest werkt dat dus exact hetzelfde. Als je een foto naar Pinterest pint moet je er voor zorgen dat de omschrijving zo precies mogelijk is. Gebruik veel keywords die bij je foto passen en gebruik hashtags. Pin deze foto daarna, inclusief complete omschrijving, naar je persoonlijke boards en groupboards. Pinterest doet vanaf dan het werk voor jou.

Meer bezoekers via Pinterest

De strategie kort samengevat:

  1. Pin mooie foto’s vanaf je eigen website naar Pinterest
  2. Gebruik een goede omschrijving die je foto goed samenvat, gebruik hashtags
  3. Zorg ervoor dat deze pin op meerdere groepsborden en persoonlijke borden terechtkomt
  4. Wacht en pluk de vruchten hiervan

Zo simpel is het dus! Pinterest beloont actieve gebruikers die het medium op de juiste manier gebruiken. Je hebt geen duizenden volgers meer nodig om mensen vanaf Pinterest te kunnen ‘lokken’. Ik geloofde het eerst ook niet maar ik heb het nu met mijn eigen ogen gezien. De laatste paar weken krijg ik zelfs meer bezoekers via Pinterest dan via Google! Ik kan het iedereen dus zeker aanraden.

Gebruik jij Pinterest al voor je blog?

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Looking for Something?