De verschillende manieren van afvallen

Er zijn talloze manieren om af te vallen. De bekendste manieren van afvallen zijn een verandering brengen in het dieet dat men consumeert, en de hoeveelheid beweging die men heeft vergroten. Er zijn ook allerlei afvalmiddelen op de markt, zoals theeën die beloven om vet te verbranden, pillen die beloven kilo’s eraf te halen, en ga zo maar door.

Het is echter gebleken dat dit niet bepaald levensvatbare wijzen zijn om af te vallen. Regelmaat en ritme zijn echter de grote gamechangers: kleine veranderingen doorvoeren die haalbaar zijn om te blijven doen. Vaste dagen plannen in een sportclub kunnen een goed begin zijn voor mensen die willen afvallen. Er zijn door heel België heen veel sportclubs, maar voor beginners is een sportschool zonder al te veel poespas aan te raden. Een keten zoals Basic-Fit heeft sportscholen door het hele land heen, hier kan je dus ook terecht voor fitness Leuven.

Werken aan de conditie heeft ontzettend veel voordelen. Niet alleen gaat de mentale gesteldheid erop vooruit, en zit de sporter vaak beter in zijn vel, ook de fysieke gezondheid gaat erop vooruit. De kans op het krijgen van allerlei ziekten, zoals hart- en vaatziekten en botontkalking gaat achteruit. Daarnaast heeft bewegen het grote voordeel dat men er calorieën mee verbrandt, wat van groot belang is bij het verliezen van gewicht.

Het algemene advies voor iedereen is om 30 minuten per dag matig-intensief te bewegen. Als het doel is om af te vallen, kan die tijd verdubbeld worden. Men komt dan uit op ongeveer een uur matig-intensieve beweging. Deze beweging kan makkelijk opgenomen worden in de dagelijkse routine. Door er gewoontes van te maken wordt meer bewegen namelijk ook op de lange termijn iets haalbaars.

Voorbeelden van vormen van beweging die gemakkelijk in de dagelijkse routine kunnen worden opgenomen zijn vaker wandelen of fietsen, de trap nemen in plaats van de lift, en vaker een blokje om lopen: bijvoorbeeld met collega’s in een werkpauze, of na het avondeten. Daarnaast bieden sportclubs een uitkomst voor degenen die extra beweging wat minder makkelijk in de dagelijkse routine kunnen opnemen.

Afvallen met voeding

Spieren kweken en vet verbranden gebeurt echter niet alleen in de sportschool of door middel van extra bewegen. Het gebeurt just vooral thuis: in de keuken. De basis van een dieet is het hebben van een duidelijk en haalbaar doel. Blijf hierin realistisch! Door een duidelijk en concreet doel voor ogen te houden is het makkelijker vol te houden, ook wanneer de verleiding om te stoppen met het dieet groot is.

De belangrijkste tip om af te vallen is: neem de tijd. Op korte termijn veel gewicht verliezen is niet alleen ongezond, maar kan ook gevaarlijk zijn. Daarnaast is de kans op een jojo-effect erg groot: eerst veel gewicht verliezen, om kort daarna datzelfde gewicht weer aan te komen.

Blijf tijdens het dieet gezond en gevarieerd eten; handhaaf hierbij de Schijf van Vijf, zodat het lichaam nog alle nodige energie, vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published.


Looking for Something?