web analytics

Een fijne werkplek thuis: 3 tips

Nu steeds meer mensen vanuit huis zijn gaan werken, zien we ook dat er steeds vaker werkplekken in huis worden gecreëerd. Even snel met de laptop op schoot nog wat laatste dingen afronden is er niet meer bij. Er is behoefte aan een echt kantoor in huis. Zeker als thuiswerken op structurele basis wordt gedaan. Toch is dat niet altijd even eenvoudig om te realiseren. Want voor welke ruimte kies je als je eigenlijk geen extra kamer tot je beschikking hebt? En waar denk je aan om een optimale werkplek te creëren? In dit artikel zetten we drie tips op een rij om je op weg te helpen.

De juiste werkplek kiezen

Hoe kies je de juiste werkplek? In de meest ideale situatie is er nog een extra ruimte beschikbaar in huis. Helaas is niet iedereen met die extra ruimte gezegend. Gelukkig hoeft dit niet te betekenen dat een fijne werkplek in huis onmogelijk is. Eigenlijk is deze in elke ruimte te realiseren. We raden het wel af om de werkplek te creëren op een ruimte waar veel mensen tegelijkertijd verblijven of waar je op een andere manier sneller gestoord wordt. De woonkamer kan dus beter niet gebruikt worden. De slaapkamer, hobbykamer of waskamer zijn echter prima opties.

Houd er wel rekening mee dat er voldoende ruimte beschikbaar moet zijn voor al jouw spullen. Vergis je niet, want ook met het thuiswerken kan je aardig wat nodig hebben en verzamelen. Voldoende opberg meubilair, een goed bureau en bureaustoel zijn onmisbaar. Bedenk ook goed dat je het beste kunt werken bij voldoende daglicht. Zet het bureau daarom indien mogelijk in de buurt van een raam.

Zijn er nog meer mensen in huis als je aan het werk bent? Maak dan duidelijke afspraken. Zorg er in elk geval voor dat je ergens aan het werk kan, waar de deur gesloten kan blijven. Dat zorgt al voor iets minder afleiding en een extra drempel voor familie om zomaar binnen te stormen.

De juiste meubels

Zodra je echt structureel vanuit huis gaat werken, is het ook belangrijk om te investeren in goede kantoormeubels. Hier kan je niet meer op besparen. Wist je dat het overgrote deel van werkend Nederland een niet-ergonomische houding aanneemt tijdens het werk? Dit komt meestal door het gebruik van de verkeerde meubels. Niet-ergonomisch werken heeft grote gevolgen voor de lichamelijke gezondheid. Met ergonomisch bureaumeubilair weet je zeker dat je de juiste houding aanneemt en minder fysiek ongemak ervaart. Dit draagt bij aan een hogere productiviteit en fijner werken.

Inspirerende omgeving

Houd niet alleen rekening met de praktische zaken, maar maak ook werk van de rest van de omgeving. Belangrijk is dat je geïnspireerd kunt raken door wat je ziet. Als je in een donkere, weinig sfeervolle ruimte werk, dan heeft dit vanzelf invloed op je creativiteit en productiviteit. Het is dan ook belangrijk dat je voor een ruimte kiest waarin je gemotiveerd wordt door alles om je heen. Kies dan ook voor sfeervolle kleuren, mooie kunstwerken aan de muur en andere voorwerpen om je verder te inspireren.

Amy Hermans

Hallo, ik ben Amy en de blogger achter The Pink Perfectionist! Als make-up artist en verkoopster heb ik veel bijgeleerd over make-up en huidverzorging.

Hier op mijn blog deel ik al mijn tips en tricks die ik doorheen de jaren heb mogen ontdekken. Ook laat ik geregeld nieuwe producten zien die ik persoonlijk uit heb getest! Zo ben je altijd zeker van een onafhankelijke review.

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Looking for Something?