Mijn home workout routine: hoe ik thuis fit blijf

Nu de fitnesscentra allemaal gesloten zijn en het vaak ook te koud is om buiten te sporten besluiten meer en meer mensen om gewoon binnenshuis te sporten.

Ik doe dat zelf ook en het is eigenlijk niet zo lastig als het lijkt. Cardio, Pilates of krachttraining: zolang je een beetje creatief bent kun je ook thuis je conditie goed onderhouden.

Ben je benieuwd naar hoe ik thuis fit blijf en hoe mijn volledige home workout routine er meestal uitziet? Lees dan zeker verder!

Ook als ik thuis sport doe ik mijn ‘normale’ sportkleding aan want ook al kan niemand je zien, je wilt natuurlijk wel zo comfortabel mogelijk sporten.

Als ik denk aan comfort tijdens het sporten, dan denk ik allereerst aan een ondersteunende sportbeha die alles netjes op zijn plaats houdt. Mijn favoriete sportbeha is er eentje van Hunkemöller omdat deze lekker veel steun geeft maar ook goed betaalbaar is!

Buiten een sportbeha kies ik ook altijd voor een topje omdat een sportbeha op zichzelf wat koud kan zijn. Zo’n sporttopje zorgt voor de nodige warmte maar ventileert ook voldoende om het zweet goed buiten te laten. Zo krijg je nadien ook geen kou na het sporten!

Ook een goede legging die voor voldoende compressie zorgt is voor mij een absolute must tijdens het sporten.

Eens ik mijn sportkleding aan heb begin ik altijd met een korte opwarming om mijn spieren goed los te krijgen zodat ik minder kans heb op blessures en nadien ook minder lang spierpijn zal hebben.

Qua opwarming wissel ik graag af maar meestal ga ik voor een kwartiertje spinnen op de hometrainer. Als ik geen zin heb in de hometrainer volg ik video’s op Youtube om op te warmen, meestal ga ik dan voor een walking challenge zoals deze van Joanna Soh.

Je kunt deze workout ook als normale workout gebruiken i.p.v. als opwarming. Doordat je enkel hoeft te wandelen is hij ook perfect als je niet zo intensief wilt sporten. Ook is deze workout perfect voor als je op een appartement woont en niet teveel lawaai wilt maken voor je onderburen!

Eens mijn spieren goed opgewarmd zijn begin ik met mijn echte workout. Deze wissel ik vaak af omdat ik het niet alleen nieuw en spannend wil houden voor mezelf maar ook omdat dat gewoon beter is voor je spieren.

Als je telkens opnieuw dezelfde workout doet en/of dezelfde spiergroepen traint ga je helemaal geen vordering meer maken en dat is natuurlijk zonde.

Op woensdagavond volg ik altijd online Pilatesles dus dat staat altijd vast. Op andere dagen probeer ik benen & billen, armen en buikspieren met elkaar af te wisselen.

Ook hiervoor maak ik gebruik van Youtube om nieuwe oefeningen te ontdekken. Mijn favoriete workout Youtubers zijn Chloe Ting, Pamela Reif en Joanna Soh, de dame van het filmpje hierboven.

Na iedere workout zorg ik er ook altijd voor dat ik eindig met een ‘cooling down’ oftewel nog een kort moment van stretchen om zoveel mogelijk spierpijn te voorkomen.

Als ik klaar ben met de workout en de cooling down is afgelopen is het tijd om te ontspannen. Ik spring onder de douche, reinig mijn gelaat (zeer belangrijk!) en spring in mijn pyjama.

Ik sport meestal altijd ‘s avonds eens alle verplichtingen achter de rug zijn zodat ik niet gestresseerd hoef te zijn over alle dingen die ik nog hoor te doen.

Het is ook de ideale manier om niet de hele avond voor de buis te hangen en om nog iets goeds voor jezelf te doen. Ik sport wel nooit té laat op de avond want als je vlak voor het slapengaan nog gaat sporten raak je moeilijker in slaap. Ik sport vaak rond een uur of 20 terwijl ik om middernacht ga slapen.

Na het sporten hul ik me in een comfy loungewear set, pak ik er nog een kopje thee bij en verstop ik me onder een lekker warm fleecedeken. Want wie zegt dat sporten en workouts vervelend moeten zijn als je nadien lekker goed kunt ontspannen?

Hoe ziet jouw sportroutine er tegenwoordig uit?

Share:

1 Comment

  1. February 12, 2021 / 6:35 pm

    • Wat leuk is deze.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


Looking for Something?