Waarom vinden we zoet eten zo lekker?

Koekjes, cake, brownies, muffins, ijs en pudding; noem het maar op. Veel mensen zijn hier dol op. Deze lekkernijen zijn vaak ook nog eens laag geprijsd en daarom ligt er veel goedkoop snoep in de schappen van onze supermarkten. Het is dan ook niet gek dat zoetigheid vaak in ons winkelmandje eindigt. Maar hoe komt het nou dat we zo snakken naar snoep, en waarom hebben we niet zo’n sterke trek in bijvoorbeeld broccoli? Wat is toch de reden dat we zo verzot zijn op al die suiker en zoetigheid?

Het blijkt dat wetenschappers zich deze vraag al tientallen jaren stellen. Er zijn honderden onderzoeken en testen gedaan om deze vraag proberen te beantwoorden. In dit artikel lees je er meer over.

Veel kinderen houden van suiker

Hoewel sommigen van ons hun liefde voor suiker ontgroeien, misschien omdat ons verlangen ernaar groter wordt dan ons verlangen om de crash van suiker te vermijden, is het moeilijk om een kind te vinden dat niet van zoet houdt. Maar voordat we hun ouders verwijten dat ze hun kinderen hun gang laten gaan, eerst een aantal wetenschappelijke feiten.

Studies hebben aangetoond dat de liefde van kinderen voor suiker aangeboren kan zijn. Met andere woorden, kinderen hebben misschien een ingebouwde liefde voor alles wat zoet is.

De voorkeur voor zoet blijkt al duidelijk te zijn bij pasgeborenen, die de voorkeur geven aan zoetere voeding. Het lijkt ook te worden gedeeld door kinderen over de hele wereld in andere culturen en klimaten afgezien van Nederland. Er zijn nog meer aanwijzingen dat de smaakpapillen van kinderen gevoeliger zijn voor bitter smakend voedsel, waardoor ze nog meer naar zoet grijpen.

Uit een onderzoek bleek dat volwassenen hun suiker voorkeur hebben bereikt bij ongeveer het suikergehalte in een blikje frisdrank, maar oudere kinderen hielden nog steeds van drankjes die twee keer zo zoet waren. De wetenschappers konden geen limiet vinden voor de suikerconcentratie waar jongere kinderen de voorkeur aan geven. Het bleek dat de kinderen het suikerhoudende drankje nog steeds lekker vonden, zelfs voorbij het punt waarop er te veel suiker was om nog in water op te lossen.

Ons lichaam heeft suiker nodig

Suiker krijgt een slechte naam, maar het is niet allemaal slecht. Suiker levert ons lichaam calorieën, die we vervolgens kunnen omzetten in energie. Vooral kinderen hebben deze energie nodig voor hun snelle groei. Suiker helpt ons ook om vet op te slaan, dat we later kunnen gebruiken als we het nodig hebben. Daarnaast is suiker ook erg goed na het sporten.

Ons lichaam weet dat het moet verlangen naar de dingen die het nodig heeft om te overleven en die voedzaam zijn. Daarnaast is het vaak zo dat producten met suiker vaak beter geprijsd zijn en makkelijk te eten zijn. Met groente of fruit, moet je het vaak eerst wassen en schillen. Met snoep is dat niet zo.

In de tijd van de prehistorie en wanneer de eerste mensen op aarde kwamen, werden de meeste calorieën gegeten om zo een betere kans te hebben om te overleven en dus om hun genen door te geven. Fruit, de meest voorkomende natuurlijke bron van suiker, kon meer energie leveren dan andere voedingsbronnen, zoals groenten, maar was relatief schaars. Daarom denken sommige wetenschappers dat de vroege mensen die het meeste fruit aten, langer leefden en meer baby’s kregen. Die toekomstige generaties zijn dan misschien geëvolueerd om naar andere suiker varianten te grijpen, zoals snoep.

Suiker in fruit

Nu is suiker natuurlijk niet langer schaars en we consumeren het in redelijk hoge hoeveelheden, niet alleen door het eten van fruit maar nu ook door het eten van snoep. Het is niet zo dat degene die de meeste toegang heeft tot suikerbronnen ook daadwerkelijk het langste zal leven, wat vroeger wel zo was, in de tijd van “survival of the fittest”.

Wij extraheren ook suiker uit fruit en concentreren die in sappen en snoepjes, dit wordt tegenwoordig best veel gedaan. Dit maakt het makkelijker om grotere hoeveelheden suiker te consumeren dan ons lichaam nodig heeft. Het betekent ook dat onze suiker niet altijd een dosis vezels bevat, zoals het geval zou zijn als je gewoon fruit zou eten, en dat de energie die we uit deze suikers halen niet zo gezond is als de suikers die we uit fruit halen.

De belangrijkste suiker in fruit is fructose, dat sommigen fruitsuiker noemen. Fruit bevat water, vezels en andere heilzame voedingsstoffen, waardoor het een optimale keuze is om op te nemen in een evenwichtig en gezond voedingspatroon. Gezuiverde vormen van suiker, waaronder tafelsuiker, honing en fructose maïssiroop, die worden geconsumeerd als toegevoegde suiker aan snoep , moeten met mate worden geconsumeerd. Te veel toegevoegde suiker kan bijdragen aan zwakke botten, obesitas, vermoeidheid, gebrek aan concentratie en tandbederf.

Door onderzoek komt men erachter dat fruit naast de suikers die het bevat, genoeg andere voordelen heeft. Veel vruchten bevatten fenolen, een vorm van antioxidanten die vele gezondheidsvoordelen bieden, waaronder bescherming tegen hartaandoeningen, kanker en andere schadelijke effecten van vrije radicalen in het lichaam. Toegevoegde suikers bieden dit voordeel niet. Bovendien lijkt het voordeel afkomstig te zijn van het eten van de vrucht, niet van een mengsel van toegevoegde suikers en fenolen.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published.


Looking for Something?