Personal: mijn fitness doelen

Ik ga weer beginnen met fitnessen. Niet zo zeer enkel om af te vallen, al is dat natuurlijk wel mooi meegenomen. De echte reden is, helaas, mijn gezondheid en mijn fysiek. Door mijn lipoedeem is de kracht in mijn benen erg verzwakt en plus, bikini seizoen komt er ook weer stilaan aan! Het leek me daarom wel leuk om mijn fitness doelen met jullie te delen.

Doel 1: Sterker worden

Mijn belangrijkste doel voor de fitness is sterker worden. Als je mij volgt via social media weet je misschien al dat ik lipoedeem heb. Lipoedeem is een aandoening waarbij vocht en vet zich vastzet in mijn benen. Helaas helpt afvallen hier niet aan dus het vet blijft gewoon vastzitten in mijn benen, zelfs al zou ik 40kg wegen. Door deze aandoening ben ik veel spierkracht in mijn benen verloren. Ik hoop een deel van mijn spierkracht terug te krijgen door weer naar de fitness te gaan.

Ook in mijn bovenlichaam zou ik wel wat meer kracht willen. Ik zie vrienden en familie altijd tillen met zware dingen die ik zelfs met twee armen niet kan opheffen. Het is altijd zo gênant om te moeten zeggen: “Nee, ik krijg dat niet opgetild.”. Daarom is mijn #1 doel om sterker te worden.

Doel 2: 12 kg vet verliezen

Ik heb uiteraard ook wat kilootjes te veel. Daarom zou ik graag 12 kg aan vet verliezen, zodat ik minder last heb van irritante kwaaltjes. Tijdens de zomermaanden heb ik snel last van hoge bloeddruk door mijn overgewicht. Ook heb ik sneller last van schurende benen, uiteraard erg irritant. Ik zeg expliciet 12 kg vet verliezen omdat ik mijn vet wil omzetten in spieren. 12 kg verliezen is dus niet de bedoeling want spieren wegen meer dan vet. Het zou dus goed kunnen dat mijn gewicht gewoon hetzelfde blijft.

Doel 3: Conditie kweken

Mijn conditie is, eerlijk gezegd, echt een ramp. Ik ben nogal een doemdenker soms waarbij ik me vaak slechte dingen begin voor te stellen. Wat als ik ooit overvallen wordt en niet kan rennen? Of wat als er zich ooit nog een terroristische aanval voordoet en ik ben niet snel genoeg? Ook in minder gevaarlijke situaties kan ik zeker wel wat extra conditie gebruiken. Op vakantie kan ik nooit echt lang wandelen en fietsen is al helemaal uit den boze. Conditie is niet mijn #1 prioriteit maar het is wel mooi meegenomen. Het is iets waar ik zeker nog op wil werken.

Het zijn stuk voor stuk lastige doelen maar wel de moeite waard. Vroeger toen ik wou sporten deed ik het vooral voor mijn uiterlijk, nu voornamelijk voor mijn lichaam zelf. Ik hoop dat mijn gezondheid dus een goede motivatieboost is om alles dit keer wel vol te houden. Ik ga me ook zeker door experts laten begeleiden, zo weet ik zeker dat ik mijzelf niet blesseer of overspan. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte! Misschien kan ik ook wel wat leuke workouts of receptjes delen? Laat het me zeker weten als je dit leuk zou vinden!

Sport jij frequent? Wat zijn jouw fitness doelen?

Share:

6 Comments

  1. Christine
    April 10, 2017 / 7:52 am

    Ik doe nu 3 keer krachttraining per week en ik probeer er nog wat pilates en yoga tussen te proppen maar dat lukt niet altijd haha! Ik wil nog zeker 1 broekmaat kwijt en mijn rugpijn verminderen!

  2. Nienke Hilbrands
    April 10, 2017 / 4:55 pm

    Yaaay, succes! Ik ga straks ook weer een uurtje fitnessen. Ik wil meer spiertjes kweken en mijn conditie opbouwen.

  3. Manon
    April 10, 2017 / 10:25 pm

    IK baal dat ik nu niet kan sporten, want ik sport regelmatig, maar ik doe het meer om sterker te worden

  4. April 11, 2017 / 7:59 pm

    Door een whiplash ben ik minder gaan sporten (en meer gaan eten). Ik wil een soepeler en sterker lijf, maar loop heel snel tegen grenzen aan.

    Zo vervelend!

  5. April 12, 2017 / 9:26 pm

    Ik sport zo goed als nooit.
    Mijn auto staat ver van mijn werk geparkeerd dus ik fiets wel 10 minuten van mijn auto naar mijn werk maar dat is dan ook al dat ik doe đŸ˜€

    Ilona

  6. April 13, 2017 / 5:11 pm

    Hele goede doelen, ik herken mezelf in veel (“ik krijg dat niet opgetild”) haha. Succes!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Looking for Something?